Telefonfis – en glemt kunstart?

Telefonfis – det klassiske trick med at ringe til nogen og få dem til at sige eller tro noget fjollet – har gennem årtier givet børn, teenagere og barnlige sjæle timevis af morskab. Fra uskyldige navnelege til veludført verbal manipulation har telefonfis fungeret som både en social ventil, en kreativ leg og et satirisk greb.

Men hvad er egentlig telefonfisens oprindelse, hvordan udføres den elegant, og hvorfor er det blevet sværere i nutidens samtykke- og nummeridentificerede samfund? Lad os dykke ned i dette fascinerende, og nogle gange kontroversielle, fænomen.


Oprindelsen – hvor kommer telefonfis fra?

Telefonfis opstod næsten samtidig med selve telefonens udbredelse i starten af det 20. århundrede. Allerede i 1920’erne blev der i britiske og amerikanske aviser advaret om “prank calls”, ofte foretaget af børn og unge, som ringede til fremmede blot for at more sig.

Et af de tidligste dokumenterede eksempler på telefonfis som organiseret underholdning stammer fra 1950’erne, hvor radioværter og komikere i både USA og Europa begyndte at bruge skjulte mikrofoner og telefonopkald som humoristisk virkemiddel. Især i USA blev det populært med LP’er med optagelser af “Candid Phone Calls”, og siden 1990’erne er mange af disse blevet kult via YouTube og podcasts.

I Danmark blev telefonfis især kendt via P3’s programmer i 1990’erne og 00’erne, hvor både Anders og Anders, Tæskeholdet og senere radioprogrammer som ‘Monte Carlo’ brugte det aktivt. Det blev set som en slags verbal gadeteater, hvor kreativitet, skuespil og mod gik op i en højere enhed.


Hvordan laver man telefonfis?

I sin enkleste form er telefonfis en samtale, hvor én part har en skjult agenda og forsøger at lokke den anden ud i noget sjovt, uden at denne er klar over det. Det kan være:

  • “Er Inge Tarm der?”
  • → Lyder som “inget arm” eller “ingen tarm” = absurd og fjollet.
  • “Er Lars T. Røv hjemme?”
  • → “Lars det røv” – klassiker på drengestreger-niveau.
  • “Jeg skal tale med Frk. Ali B.”
  • → “Alibi”
  • “Er Hr. Otto Nomal der?”
  • → “Helt Otto Nomal” → som i “helt autonomal”/”helt normal” (absurd karakternavn)
  • “Jeg søger Fru Dille Dutt.”
  • → Lyder som “dildedut” – komplet volapyk og barnligt grinagtigt.

  • Falske services: Fx at udgive sig for at være fra kommunen eller teleselskabet og informere om skøre ændringer.
  • Forvirring: Man ringer op og påstår, at den anden har ringet først: “Du ringede – hvad ville du?”
  • Overdrivelser: Man forsøger at få folk til at tro på absurde historier.

Målet er ikke at gøre grin med eller mobbe, men at skabe en situation, hvor den anden bliver en ufrivillig del af noget komisk.

Gode tommelfingerregler:

  1. Vær venlig og ikke ondskabsfuld.
  2. Brug din stemme kreativt.
  3. Hav et manuskript eller stikord.
  4. Vær klar til at afslutte med stil, hvis personen bliver vred.

Sådan gør du det sofistikeret

De bedste telefonfis er dem, der balancerer på grænsen mellem troværdighed og absurditet. Her er nogle teknikker, der løfter fisset fra drengestreger til kunst:

1. Skab en karakter

En overbevisende stemme og baggrundshistorie gør fisset meget sjovere. Du kan være “Finn fra Fækaleforeningen”, “Linda fra Lydbogsforeningen” eller “Mads fra Møntindkastets Bevaringscenter”. Jo mere overbevisende og høflig, desto bedre.

2. Start i det små

Begynd samtalen med noget helt almindeligt: “Vi laver en opfølgning på dit vandforbrug i marts.” Først senere drejes samtalen ind i det absurde, fx: “Der har været målt unaturlig varme i kloakvandet. Har De for vane at bade med varme gryder i badekarret?”

3. Arbejd med pauser og reaktioner

En god telefonfis spiller på modpartens reaktion. Giv dem tid til at svare, vise forvirring eller komme med indvendinger – det skaber komik.

4. Inddrag dem aktivt

Få dem til at sige fjollede ting, fx ved at stave navne, svare på mærkelige spørgsmål eller gentage sætninger: “Vil du gentage efter mig: Jeg lover, at jeg ikke længere vil kalde min gasmåler for Keld.”


Eksempler på telefonfis

1. Den klassiske navn-fælde

Opkalder: “Goddag, jeg søger en Hr. Balle… er det Peter Balle?”

Modtager: “Nej, her bor ingen Balle.”

Opkalder: “Hvad så med en fru Helle Balle?”

(Gentag indtil nogen siger noget, der lyder som en sjofel sætning.)

2. Kommunal misforståelse

Opkalder: “Goddag, det er fra Teknik- og Miljøforvaltningen. Vi skal desværre fjerne jeres altan i morgen tidlig. Den strider mod paragraf 44d om vandret kighøjde.”

Modtager: “Undskyld, hvad for noget?!”

Opkalder: “Du må gerne tage havemøblerne ind først – vi kaster dem dog ikke.”

3. “Du ringede til mig først”

Opkalder: “Ja hallo, det er Hans.”

Modtager: “Øh, ja? Hvem?”

Opkalder: “Du ringede til mig? Ville bare høre, hvad du ville?”

Modtager: “Det tror jeg ikke…?”

Opkalder: “Nå… så du har ikke noget tilbud på en brugt toastmaskine?”

4. Den høflige absurditet

Opkalder: “Jeg ringer fra Firmaet for Fuglevenlig Vinduesvask. Jeres adresse er udvalgt som testområde. Er du interesseret i at få ruderne dækket med flydende rugbrød?”

Modtager: “Flydende hvad for noget?”


Telefonfis og aprilsnar – fætter og kusine

Telefonfis og aprilsnar har meget tilfælles: De leger begge med virkelighedsopfattelsen og afhænger af, at modtageren tror på noget, der ikke er sandt.

Men mens aprilsnarren typisk udfolder sig som en engangsforestilling – ofte med viden om datoen – så er telefonfis mere improviseret og interaktiv. Det gør det også farligere, hvis det overdrives, og derfor er det vigtigt at have situationsfornemmelse.

Begge bygger dog på samme fundament: At vi elsker at lege med virkeligheden og ryste hinanden lidt i hverdagens faste rammer.


Udfordringer i moderne tid

Telefonfis har ikke samme udbredelse i dag som for 20-30 år siden, og det skyldes en række faktorer:

1. Vis nummer og opkalds-ID

De fleste modtager i dag opkald med vis nummer, og mange apps eller telefoner identificerer endda automatisk, hvem der ringer. Det betyder, at det er svært at ringe anonymt, og det fjerner en stor del af det “mystiske element”.

2. Etik og samtykke

I en tid med øget fokus på samtykke, privatliv og chikane, bliver telefonfis hurtigere opfattet som grænseoverskridende. Optagelser må ikke offentliggøres uden samtykke, og man risikerer anklager om chikane, især hvis modtageren føler sig utryg.

3. Call screening og spamfiltre

Mange telefoner og teleselskaber filtrerer opkald fra ukendte numre. Det betyder, at din telefonfis måske aldrig bliver besvaret.

4. Folk svarer ikke længere deres fastnet

En stor del af telefonfiskulturen opstod omkring fastnettelefoner, hvor man spontant tog røret, og hele familien kunne lytte med. I dag er mobiltelefonen personlig, og vi tager sjældent imod opkald fra ukendte numre.


Den digitale efterfølger: prank-apps og YouTube

Telefonfis er ikke dødt – det har bare skiftet form. I dag findes der apps som “Juasapp” eller “Ownage Pranks”, hvor man kan afspille prædefinerede fis med kunstig intelligens eller stemmeklippede sætninger, der ligner ægte samtaler.

YouTubere som “The Jerky Boys”, “Ownage Pranks” og “Crank Yankers” (med dukker!) har gjort telefonfis til underholdning for millioner, men ofte under mere kontrollerede forhold, hvor alle involverede har givet samtykke bagefter.


Fremtidens telefonfis?

Måske er telefonfis under afvikling som kulturfænomen – men måske er det bare under forandring. Kunstig intelligens, stemmesyntese og deepfake-teknologi kan i fremtiden gøre det muligt at simulere realistiske samtaler, og det åbner op for nye former for “digitalt fis”.

Samtidig er behovet for grin, leg og latter universelt. Der vil altid være en kreativ sjæl, der får den idé at ringe til frisøren og spørge, om de også kan klippe en hæk.


Konklusion

Telefonfis er en blanding af humor, improvisation og psykologi. Det kræver timing, situationsfornemmelse og – vigtigst af alt – respekt for modtageren. Gode telefonfis skaber latter uden at ydmyge. Dårlige telefonfis gør det modsatte.

I en tid, hvor privatliv og samtykke fylder mere, er det måske ikke længere noget, man gør spontant som før. Men som kulturelt fænomen fortæller telefonfis os noget vigtigt: Vi elsker at lege med virkeligheden, at overraske hinanden og at grine af absurditeter.

Og hvem ved – måske ringer det snart igen.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

*